Дільнична служба надає допомогу на первинному рівні, вузькі спеціалісти та стаціонарна допомога - це вторинний рівень. З практичного досвіду з’ясовано, що первинну допомогу потребує 75% хворих, а витрачається для цього лише 10% від загального фінансування (світовий стандарт 25-30%). На вторинному рівні допомогу потребують 25% хворих, а витрачається майже 90% фінансування. При цьому 75-80% витрачається на утримання галузі (заробітна плата, енергоносії та інше), і тому на лікування хворого доходить лише 0,04 грн. на одне відвідування у поліклініці та 6 грн. на один ліжко/день у стаціонарі
Тому, для надання первинної медико – санітарної допомоги фінансування буде здійснюватись за подушним фінансовим нормативом в обсязі до 25- 30% від загального обласного бюджету на охорону здоров’я. Для цього цю допомогу необхідно відокремити від іншої, створивши нові юридичні особи – Центри первинної медико-санітарної допомоги, які залишаються на утриманні міського бюджету. В цих закладах медичну допомогу будуть надавати лікарі терапевти, педіатри, гінекологи, а в подальшому сімейні лікарі, які мають змогу комплексно оцінювати стан здоров’я пацієнтів (всієї родини) та ефективно призначати лікування, враховуючи індивідуальні особливості кожного, надавати первинну багатопрофільну медичну допомогу, контролювати виконання призначених процедур, у разі потреби, організовувати консультування вузькими спеціалістами та призначати лабораторні обстеження, організовувати профілактичні щеплення, займатися профілактикою сезонних, спадкових захворювань. Сімейна медицина забезпечить якісною та кваліфікованою медичною допомогою усе населення за територіальним принципом стане більш доступною та ближчою для кожного пацієнта. Ці нововведення будуть впроваджуватись поступово.
Вторинна допомога (стаціонар та поліклініка), на яку буде витрачатися 75 -70% коштів, буде фінансуватися з обласного бюджету.
Внаслідок цього збільшується фінансування на забезпечення лікування, а не утримання лікувальних закладів, територіально всі медичні працівники залишаються на своїх місцях, змінюється тільки підпорядкування, доступність до медичної допомоги для мешканців міста не змінюється, в деяких випадках навіть покращуються (зменшується відстань до медичного закладу).
Перспективний розвиток закладів охорони здоров’я комунальної власності м. Кіровограда в цілому пов’язується з визначеними загальнодержавними напрямками реформування сфери охорони здоров’я в країні.
Основні концептуальні напрями реформування системи охорони здоров’я визначені Законом України «Про внесення змін до Основ законодавства України про охорону здоров’я щодо удосконалення надання медичної допомоги» від 07.07.2011 р., № 3611-VI, Програмою економічних реформ на 2010–2014 рр. «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» (блок «Реформа медичного обслуговування») та Указом Президента України від 12.03.2013 № 128/2013 «Про Національний план дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава».
Загальнодержавною стратегією реформування галузі передбачено, що для підвищення доступності медичної допомоги населенню, необхідно провести чітке структурне розмежування первинного, вторинного і третинного рівнів медичної допомоги та створення центрів первинної медичної (медико-санітарної) допомоги, госпітальних округів, високо спеціалізованих центрів, університетських клінік та їхнього ресурсного забезпечення; подальший розвиток інституту сімейної медицини на основі зміцнення ролі первинної медичної допомоги.
На виконання заходів, визначених Національним планом дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» управлінням охорони здоров’я Кіровоградської міської ради розроблено План заходів щодо удосконалення галузі охорони здоров’я в місті Кіровограді на 2013 - 2015 роки.
Першим завданням перспективного розвитку закладів охорони здоров’я комунальної власності м. Кіровограда на 2013 р. є оптимізація мережі закладів охорони здоров'я, що надають первинну медичну допомогу шляхом проведення чіткого розмежування первинної та вторинної медичної допомоги, створення на базі існуючої мережі закладів охорони здоров’я комунальної власності міста Центрів первинної медико-санітарної допомоги з мережею лікувально-профілактичних підрозділів – сімейних амбулаторій.
На даному етапі удосконалення галузі охорони здоров’я в місті Кіровограді зміни підпорядкованості закладів охорони здоров’я не
передбачається. Однак, з урахуванням законодавчо визначених засад перебудови медичної допомоги за трирівневим принципом в майбутньому прогнозовано можливу передачу закладів охорони здоров’я вторинного рівня до обласного підпорядкування.
План заходів щодо удосконалення галузі охорони здоров’я в місті Кіровограді на 2013 - 2015 роки розроблений управлінням в контексті законодавчого та нормативно – правового урегулювання модернізації медичної допомоги населенню, переймаючи досвід їх практичної реалізації в пілотних проектах, в результаті спільного опрацювання та обговорення з керівниками закладів охорони здоров’я міста, на підставі узагальнення їх пропозицій щодо функціонального перерозподілу та структурно – організаційних змін діяльності закладів.
Управлінням охорони здоров’я міської ради проводиться широка інформаційно-роз’яснювальна робота з населенням міста, медичними працівниками, депутатами, громадськими організаціями щодо необхідності проведення заходів з удосконалення міської галузі охорони здоров’я. 24 травня 2013 року з 13.00 відбулися робочі зустрічі начальника управління охорони здоров'я Кіровоградської міської ради Макарук О.О. з колективами дитячої міської поліклініки № 1, комунального закладу "Поліклінічне об"єднання м. Кіровограда", комунального закладу "Центральна міська лікарня м. Кіровограда" з приводу обговорення питань реформування галузі охорони здоров'я міста. У зустрічах взяли участь начальник управління охорони здоров"я Кіровоградської обласної державної адміністрації Рибальченко О.М., депутат Кіровоградської міської ради VІ скликання Дрига В.В.
Заходи з удосконалення галузі невід’ємно пов’язані з фінансово-економічною перебудовою системи охорони здоров’я, що включає перерозподіл ресурсів між закладами первинного, вторинного та третинного рівнів надання медичної допомоги; концентрацію бюджетних коштів для надання первинної медико-санітарної допомоги, включаючи невідкладну - на міському рівні, на надання вторинної (стаціонарної), третинної та екстреної медичної допомоги – на обласному рівні.
Слід зауважити, що на теперішній час не вбачаємо потреби в безумовній передачі закладів вторинної медичної допомоги комунальної власності міста до спільної власності територіальної громади Кіровоградської області. Фінансування закладів вторинної медичної допомоги, із збереженням їх існуючого статусу, з міського бюджету буде можливим лише у разі, якщо обсяг видатків на фінансування вторинного рівня медичної допомоги при розподілі обсягу міжбюджетних трансфертів буде передаватися бюджету м. Кіровограда.
Чисельний склад існуючої мережі закладів охорони здоров’я м. Кіровограда залишається незмінним.
Очікуваним результатом реалізації Плану заходів щодо удосконалення галузі охорони здоров’я в місті Кіровограді на 2013 – 2015 р. є покращення стану здоров’я та продовження життя населення шляхом приведення у відповідність до потреб населення якості медичного обслуговування та забезпечення рівного й справедливого доступу усіх громадян до медичних послуг, гідної оплати праці медичних працівників.