У Кропивницькому проживає понад 20 тисяч школярів, які до 1 вересня мають подати у свої навчальні заклади довідки про проведені щеплення та пройдені обов’язкові профілактичні огляди. Гарячою порою для отримання таких довідок є серпень. У результаті батьки нарікають на шалені черги в поліклініках, а лікарі - на надзвичайно важкі умови, у яких доводиться працювати в цей період.
Про те, як безболісно отримати довідки у школу, пройти з дитиною профілактичний огляд без кількагодинних черг у коридорі, поговорили із головним лікарем КНП «Клінічна дитяча міська поліклініка» Миколою Макєєнком.
1. Стежте за здоров’ям дитини увесь рік
Головний лікар говорить, що одним із ефективних вирішень проблеми з чергами, що утворюється у дитячій поліклініці у серпні, може бути зміна мислення і батьків, і лікарів. Батьки можуть проходити огляд у вузьких спеціалістів не лише перед школою, а й протягом усього року. Самі ж лікарі повинні навчитися співпрацювати на рівні різних ланок.
"Відповідно до наказів МОЗу, окремі вікові категорії дітей, окрім як висновку педіатра чи сімейного лікаря, повинні проходити вузьких спеціалістів. Але саму довідку дає лікар первинної ланки. Тож якщо є потреба направляти дітей на додаткові огляди до вузьких спеціалістів, він може це зробити і протягом року, а не лише перед школою. Цей же висновок спеціаліста педіатр може перенести до довідки у школу в серпні. До того ж не всі лікарі первинки ще усвідомили, що педіатр може й сам перевірити наявність сколіозу в дитини, а не обов’язково направляти з цим до травматолога”, - пояснює Микола Макєєнко.
2. Записуйтесь до вузьких спеціалістів у реєстратурі
У дитячій поліклініці наразі бракує вузьких спеціалістів: хірургів, офтальмологів, неврологів. Це пов’язано з низькою заробітною платою, що нині отримують лікарі вторинної ланки. Проблему може вирішити реформування вторинки, яке досі не розпочалось. Аби розвантажити вузьких спеціалістів, у поліклініці запровадили запис до них. Його ведуть у реєстратурі поліклініки, якщо є направлення лікаря-педіатра чи сімейного лікаря.
"У нас катастрофічно бракує спеціалістів вторинної ланки. Замість п’яти окулістів працює півтора (півтори ставки - ред.). Маємо лише одного хірурга замість чотирьох, - продовжує Микола Макєєнко. - Для зручності батьків ми запровадили запис у реєстратурі до вузьких спеціалістів: наразі до лора чи дерматолога можна записатись і на завтра, до хірурга - на початок вересня, до окуліста аж за два місяці. Однак батьки не отримують талони на обраний день одразу при записі, їх можна взяти лише у день прийому, зранку до 10.00. Це пов’язано з тим, що значна частина пацієнтів, які записуються, не приходить у призначений час. До того ж ми відновили роботу долікарського кабінету, де медсестри можуть перевірити гостроту зору і за відсутності проблем у дитини дати висновок”.
3. Приходьте наприкінці робочого дня лікаря
Незабаром у дитячій поліклініці запрацює електронна черга до лікарів вторинної ланки. Проект щодо комп’ютеризації вторинної ланки й запровадження черги став одним із переможцем Громадського бюджету-2019 й нині реалізовується. У подальшому, батьки зможуть записати дитину на прийом до окуліста чи лора за наявності направлення сімейного лікаря чи педіатра в системі. Поки ж, пояснює Микола Макєєнко, пацієнтів, які не записались на прийом до вузьких спеціалістів, лікарі приймають наприкінці робочого дня - після огляду записаних та екстрених пацієнтів. Спробувати отримати талон можна і зранку, якщо їх не заберуть ті, хто заздалегідь записувався на прийом.
4. Не лишайте питання отримання довідок на останній місяць чи тиждень
Проходження профоглядів та отримання довідок буде безболісним, якщо вирішувати це питання в "глухий сезон”, не відкладаючи на серпень чи останні кілька тижнів найбільших шкільних канікул у році.