До першого січня 2019 року перший етап реформування системи охорони здоров'я має бути завершений. За задумом, до цієї дати ми всі маємо підписати декларації з лікарями первинної ланки (педіатрами, терапевтами, сімейниками), а вони – отримати фінансування на кожного пацієнта.
Як повідомила медіапорталу DOZOR начальник міського управління охорони
здоров'я Оксана Макарук, на сьогодні декларації з лікарями
підписали 116 тисяч кіровоградців – це приблизно половина населення міста.
Повністю «вичерпали ліміт», тобто вже ніяк не зможуть записати до себе жодного
нового пацієнта, лише 18 із 135 лікарів. У всіх інших ще є «вакантні»
місця.
Зроблено вже дуже багато. Пацієнти, які підписали декларації з лікарями, можуть
звернутися до них по телефону й навіть по Вайберу, щоб отримати консультацію.
До будь-якого лікаря первинної ланки можна записатися оnline через сайт Medcard24 і потрапити на прийом у зручний для вас час.
Навіть не віриться, але це працює і працює чудово! Ми перевіряли.
До Нового року лікарі первинної ланки працюють на два фронти – приймають і
«задекларованих» пацієнтів, і хворих зі своєї дільниці. Після Нового року
ситуація дещо зміниться. Лікарі вже не будуть зобов'язані приймати хворих, з
якими не мають договору. Проте усі громадяни України, які звернуться до
лікувальних закладів, як і раніше, зможуть потрапити на прийом безкоштовно –
просто це буде черговий лікар або лікар, в якого в цей день будуть вільні місця
в графіку.
Online запис до лікаря
Попри весь наш скептицизм, виявилося, що сайт Medcard24 дуже зручний. За наявності комп'ютера або смартфону запис на прийом займе у вас кілька секунд. Якщо ви вже підписали декларацію з лікарем, то система ідентифікує вас за номером телефону, відразу приведе в електронний кабінет до вашого доктора і ви зможете вибрати зручний для вас день і час прийому (графік розписаний на два тижні вперед). Зайняті години підсвічуються червоним, вільні – зеленим, на кожного пацієнта відводиться 20 хвилин часу. Достатньо клікнути на зручний час, наприклад, 9.20, – і ви вже записані на прийом. Не встигаєте і хочете скасувати запис - достатньо клікнути на «корзину» в кутку.
-Це дуже зручно! -каже сімейний лікар Олена Задніпряна. - Ви самі бачите: коридори порожні, черг немає. Пацієнти можуть обрати зручний для них час, а я бачу, скільки у мене пацієнтів сьогодні, їхні електронні картки.
-А як з бабусями, які не можуть зареєструватися оnline?
-Коли ми підписували декларації з пацієнтами, то давали їм мій номер телефону та номер телефону медсестри. Вони знають, що можуть зателефонувати у будь-який час і медсестра внесе їх у графік прийому на сайті Medcard24. Єдина проблема з пацієнтами, у яких немає мобільних - система не може їх ідентифікувати. Ми зараз думаємо, як цю проблему вирішити.
-А не простіше було б, якби ці люди телефонували в реєстратуру і реєстратор вносив їхні дані в систему?
-Простіше. Я думаю, згодом воно так і буде, але поки такої можливості немає, ми робимо це самі… Я знаю, що не всі лікарі й медсестри хочуть цим займатися. В такому випадку пацієнти, які записалися на прийом оnline, потрапляють у кабінет у визначений час, а паралельно йде жива черга. Але з власного досвіду: відразу реєструвати всіх зручніше.
У свою чергу начальник управління охорони здоров'я Оксана Макарук каже, що сьогодні не всі реєстратори готові працювати у цій системі.
-Десь може і фізично не вистачає людей. Але це питання часу. Раніше у нас були зв'язані руки – центри первинної допомоги мали штатний розпис. Тепер головні лікарі центрів зможуть самостійно комплектувати штати в залежності від потреби. Можливо, деякі посади їм взагалі будуть не потрібні, а кількість реєстраторів вони зможуть збільшити. Не всі реєстратори сьогодні готові працювати за комп'ютером. Ми розуміємо, що якби ми набрали в реєстратури просто випускників середньої школи, все б запрацювало швидше. Але що робити з медсестрами, які працюють там багато років? Вони зараз вчаться і ми маємо дати їм час…
-У розкладі лікаря на Medcard24 на кожного пацієнта відводиться 20 хвилин, тобто за день лікар може прийняти 12 пацієнтів. Але ми знаємо, що в сезон захворюваності на грип та ОРВІ педіатр приймає п'ятдесят дітей на день та ще й на виклики ходить. Мама, у якої сьогодні захворіла дитина, не може записатися на прийом на наступний тиждень, оскільки їй треба відкрити лікарняний лист. Та й дитині буде потрібна довідка в садочок чи школу… Як бути з цим?
-Все буде добре. Усі діти з температурою потраплять до лікарів вчасно, це я вам обіцяю. Треба розуміти, що педіатрів у нас, на жаль, більше не стало. І якщо раніше вони мусили приймати по 50 дітей в період епідемії, то так воно й буде. Можливо, трохи менше, оскільки консультації тепер можна надавати за телефоном, і хтось із батьків скористається такою можливістю і не піде до лікарні. Але, як і раніше, у період епідемії лікарі не зможуть приділяти кожному пацієнту 20 хвилин. Когось можна оглянути і за п'ять хвилин, а потім прийняти пацієнтів з живої черги.
До речі, за словами Оксани Макарук, у дитячій поліклініці вже в
2019-му році можна буде записатися оnline і до вузьких спеціалістів. Гадаємо,
усі батьки, які колись намагалися потрапити, наприклад, до окуліста,
погодяться: це – прорив!
Це буде зроблено не в рамках реформи. Проект «Інноваційна дитяча медицина»,
який передбачає запис до дитячих лікарів оnline, переміг у конкурсі
«Громадський бюджет-2019». Тож наступного року на закупівлю оргтехніки та
програмного забезпечення для дитячої поліклініки буде виділено 790 тис. грн.
Що робитимуть і чого не робитимуть сімейні лікарі
Поки що всі лікарі в обласному центрі працюють за старою системою.
-Лікар не може самостійно заключити договір із Національною службою здоров'я,- пояснює Оксана Макарук. -Тобто може, якщо він фізична особа-підприємець (ФОП). У нас в місті таких лікарів немає, в області є, навіть в Кіровоградському районі, здається, є. Це переважно молоді лікарі, які вирішили, що їм зручніше розпочати свою справу, ніж влаштовуватись у Центр первинної допомоги. В місті всі лікарі поки що залишилися при центрах. На сьогодні у нас все готове і ми чекаємо, коли служба здоров'я оголосить третю хвилю підписання. Коли договори будуть підписані, то система фінансування центрів суттєво зміниться. Але я хочу підкреслити: зміни стосуються лікарів, для пацієнтів все залишиться майже так само.
Про весь спектр послуг, які відтепер надають сімейні лікарі, сказано вже багато. Не будемо повторюватися. Зупинимося лише на тих моментах, які викликають питання. Перше питання, яке хвилює, мабуть, усіх батьків: чи може сімейний лікар видавати довідку форми 086 в школу, чи для цього обов'язково пройти медогляд у вузьких спеціалістів?
-Звичайно, може, - каже лікар Олена Задніпряна. –Якщо дитина має медичний зошит старого зразка, то ви просто записуєтесь на прийом, і ми переносимо усі дані із зошита на довідку. Це займає кілька хвилин. Якщо ви хочете, щоб дитину оглянули вузькі спеціалісти, то сімейний лікар випише вам направлення.
Друге питання стосується викликів додому. Начебто сімейний лікар не зобов'язаний відвідувати пацієнтів вдома. Але як бути з дітьми до року, паліативними хворими?
-Лікарі не зобов'язані, але вони можуть і будуть відвідувати
пацієнтів, - стверджує Оксана Макарук. -Тому що,
підписавши декларацію, доктор узяв на себе відповідальність за здоров'я
пацієнта, не дільниці, як раніше, а конкретної людини.
Лікарі у нас працюють при центрах, центри мають санітарний транспорт. Як буде
вирішуватися питання з пальним, я поки що сказати не можу, є різні пропозиції.
Але, ви ж розумієте, лікарі – це нормальні люди. І, звичайно, лікар відвідає
вдома дитину до року, якщо це буде потрібно. Що стосується паліативних хворих,
то треба сказати правду: насправді відвідувати їх двічі на тиждень лікар не
повинен. Паліативних хворих ми не лікуємо, ми забезпечуємо їм нормальну якість
життя. Що для цього повинен зробити сімейний лікар? Дібрати адекватне
знеболювальне. Для цього доктор обов'язково відвідає пацієнта.
Але значну кількість питань, з якими звертаються до лікаря мами маленьких
дітей і паліативні хворі, тепер можна вирішити в телефонному режимі. І ми маємо
до цього звикати – так робиться в усьому світі.
Олена Задніпряна каже, що це вже працює: виклики додому через реєстратуру є, але їх стало набагато менше. «Постійні клієнти» вже звикли, що до лікаря можна просто зателефонувати і отримати консультацію.
Із сайту DOZOR