Чому Державний заклад «Спеціалізована медико-санітарна частина №19 МОЗ України» залишивсь без фінансування та яке рішення буде прийнято щодо подальшої долі закладу.
Звідки ростуть ноги
Історія проблем, пов’язаних з Державним закладом «Спеціалізована медико-санітарна частина №19 МОЗ України» (далі - СМЧС №19), має свій початок у 2014 році. Саме тоді, національне законодавче поле поповнилось новим Законом – «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» №79 –VIII від 29.12.2014 року. Закон передбачив передачу відомчих установ та закладів охорони здоров’я з державної у комунальну власність. Таким чином, СМЧС №19 отримала правову можливість переходу до дбайливих рук місцевої громади обласного центру. Однак нічого, ніякого майна та документів, місто не отримало. Окрім додаткового тягаря – фінансового, адже з 1 січня 2015 року, фінансування СМСЧ №19 взяв на себе місцевий бюджет. Фінансуючи СМСЧ №19 керманичі міста висунули до керівництва медичного закладу вимогу – інтегруватись у медичну мережу міста. Однак на цьому процес і залишивсь аж до 2016 року. Тоді Прем’єр Міністр України «нагадав» про законодавчу новелу та видав розпорядження «Про передачу цілісного майнового комплексу державного закладу «Спеціалізована медико-санітарна частина №19 МОЗ України» у власність територіальної громади м. Кіровограда» №268-р від 6.04.2016 року. Таким чином держава офіційно передала СМЧС №19, разом з землею та майном, у власність територіальній громаді.
Вже 14 липня 2016 року виконавчий комітет Кіровоградської міської ради створює комісію з питань передачі майнового комплексу СМЧС №19 у власність територіальної громади м. Кіровограда. Майже через рік, 25 квітня 2017 року – було затверджено акт приймання-передачі цілісного майнового комплексу СМСЧ №19 у власність громади. Однак громада знов нічого не отримала, адже керівництво СМСЧ №19 майже рік не надавало оригінали документів, які необхідні для проведення процедури перереєстрації речових прав на нерухоме майно. Оскільки міська рада міста Кропивницького обмежена у застосуванні заходів впливу на керівництво СМЧС №19, міський голова звернувсь до МОЗ України з проханням здійснити заходи адміністративного впливу на головного лікаря. МОЗ України відповів і зазначив, що не є органом управління СМСЧ №19 та не має впливу на вирішення ситуації.
На при кінці 2017 року міська влада, схоже все ж таки знайшла важіль впливу. В міському бюджеті на 2018 рік депутати передбачили фінансування СМСЧ №19 лише на І половину року. Саме за цей час керівництво медико-санітарної частини №19 мало зробити все можливе для інтеграції закладу в міську мережу системи охорони здоров’я. Але І півріччя закінчилось…
Що із цього виросло
З І півріччям закінчилось не тільки фінансування. Закінчивсь і час для роздумів та поступового впровадження зважених рішень щодо інтеграції СМСЧ 19 у міську мережу закладів охорони здоров’я. СМСЧ 19 так і залишилась Державним закладом. Закладом, який надає одночасно, під однією юридичною особою два різні види медичної допомоги – первинну і вторинну. Як і інші відповідні заклади охорони здоров’я комунальної власності міста. Зокрема, Центри первинної медико-санітарної допомоги, що надають первинну медичну допомогу та Поліклінічне об’єднання м. Кіровограда і Центральна міська лікарня, відповідно – вторинну. Однак комунальні Центри виконували ще одну роботу. А саме – вживали заходів щодо переходу на новий на новий механізм фінансування: укладали декларації з пацієнтами, переходили у нову організаційно-правову форму – комунальні некомерційні підприємства та готувались до укладання угоди з Національною службою здоров’я України. Адже вже на кінець 2018 року всі заклади первинної мережі будуть отримувати кошти напряму із Національної служби здоров’я України (НСЗУ). СМСЧ 19 вищезгаданих заходів не вживало, а отже і фінансування з НСЗУ – отримувати не зможе. Не зроблено кроків і у перепрофілюванні медико-санітарної частини і у заклад охорони здоров’я вторинного рівня.
В результаті складається неприємна ситуація не лише для медичних працівників СМСЧ 19. Наявний стан речей ставить під сумнів можливість подальшого медичного обслуговування пацієнтів, які отримували медичну допомогу в СМСЧ 19.
Окрім того, не зовсім приємна ситуація може скластись, якщо подивитись на деякі аналітичні данні. Зокрема щодо роботи СМСЧ 19 у порівнянні з іншими закладами охорони здоров’я міста, що надають вторинну медичну допомогу (див. інфографіку).
Але часу на довгий розгляд всіх наявних проблем навколо СМСЧ 19 – вже практично не залишилось. Необхідні рішення. Зважені рішення. Тому управління охорони здоров’я Міської ради міста Кропивницького, готуючи пропозиції щодо вирішення проблемної ситуації навколо СМСЧ 19 відкриває простір для врахування думки громади. Що скаже громадськість, чи бажає місцева громада оплачувати роботу СМСЧ 19, яка на 1 ліжко витрачає 1061.52 грн. в день, при тому, що дитяча лікарня – лише 222.83 грн.?
Разом з тим, управління охорони здоров’я, наголошує, що усім працівникам СМСЧ 19 пропонується працевлаштування на вакантні посади в міських, комунальних закладах охорони здоров’я (Центрах первинної медико-санітарної допомоги, Центральній міській лікарні та Кіровоградській міській лікарні швидкої медичної допомоги).
Крім того пропонується працевлаштування в медичні частини філії Державної установи «Центр охорони здоров’я Державної кримінально-виконавчої служби України» в Кіровоградській області, що розташовані в ДУ «Кропивницька виправна колонія №6» та ДУ «Кропивницька установа виконання покарань №14» (СІЗО).
А саме: в медичну частину ДУ «Кропивницька виправна колонія №6»:
1.Терапевт.
2. Психіатр.
3. Рентген лаборант.
4.Фельдшер - 2.5 ст.
В медичну частину ДУ «Кропивницька установа виконання покарань №14» (СІЗО):
1.Терапевт.
2. Психіатр.
3. Фтизіатр.
4. Гінеколог.
5.Фельдшер 3 ст.
Додатково: з метою обговорення ситуації, навколо СМСЧ 19 та вироблення рекомендацій громадські активісти пропонують провести зустріч у HealthReformHub, куди запрошуються всі бажаючи. Захід відбудеться 15 серпня в 16:00 за адресом: вул. Преображенська 27 (двір кафе «Пудінг»). Контактний телефон: 050864 21 80.